20101108

Legasi Maruah Lelaki: Flirting

Sedang relax-relax kat rumah kampung tunggu nenek balik dari pergi beronggeng ke mana entah, aku blogwalking la. Ayah aku suh aku bersenam, kira blogwalking ni pun bersenam gak la, dari segi otak dan juga jari. Penat siot. Haha.

Ms. LoveyDoveyDoo ada entry baru. Quite interesting walaupun pendek je post dia. Post yang aku rasa dia agak emo masa tengah menulis. LOL.

But it catch my attention. Here's the link.



Entry tersebut adalah mengenai kecurangan si suami walaupun baru berkhawin. Entry yang agak serius sebagai lelaki. Lebih-lebih lagi bagi yang memang belum apa-apa dah ada niat nak poligami. Wau! Niat yang baik tu. Nak teruskan sunnah Nabi? Memang mulia.







Tapi tak mulia kalau dah kalau poligami berasaskan nafsu takde mata. Tapi macam mana kalau kecurangan atau niat poligami itu adalah berasaskan nilai survival yang kita tak sedar memang ada dalam setiap diri lelaki?

Dan survival itu pula biasanya akan diaktifkan selepas khawin. Bukannya sebelum khawin. Now, nak salahkan perkhawinan pula?

Apa sebenarnya survival instinct tersebut?

Maruah seorang lelaki. Lelaki memang hidupan ciptaan Tuhan yang terkenal dengan mementingkan maruah dan ego yang tinggi. Kenapa? Untuk survive. Kalau lelaki secara semulajadi tiada maruah dan ego, maka kemungkinan spesis manusia memang dah lama pupus.

Bukan nak mengeji perempuan. Tapi memang hakikatnya kudrat seorang perempuan adalah lemah. Maruah dan ego ni lahir hasil survival manusia dengan hidupan liar pada zaman dahulu. Ego dan maruah berfungsi sebagai catalyzer, bahan ransangan peransang kepada kekuatan lelaki.

Ada yang nak betah, kenapa bukan kasih sayang yang menjadi peransang kepada lelaki? Memang ada. Tapi memang lumrah manusia, fitrah untuk lebih meberatkan nilai kiri dari nilai yang kanan. Baik perlu gaya, jahat penuh gaya.

Dalam kes moden seperti ini. Lelaki tergugat dari segi segala-galanya bila pasangannya:

  • Sang Isteri mempunyai kerjaya yang lebih baik.
  • Sang Isteri mempunyai pendapatan yang lebih baik.
  • Sang Isteri seorang wanita yang dominan.
  • Sang Isteri mempunyai pangkat lagi tinggi
  • Sang Isteri beraksi lagi baik di atas ranjang. Baik tukar jantina beb!



Bila terjadi mana-mana, atau lebih dari satu, maka maruah dan ego lelaki terus tergugat dan nilai estetika lelaki jatuh menjunam. Testeron jauh berkurangan sehingga hormon estrogen hampir menguasai lelaki. Dalam keadaan camni, dalam menentukan kemandirian seseorang lelaki yang juga akan menentukan masa depan.



Sebagai respon untuk menunjukkan kelakian seseorang lelaki, dia akan flirt. Memang hasil kajian menunjukkan dengan flirting, ia akan boost up testeron lelaki, menaikkan keyakinan lelaki, dan pelbagai lagi yang menjadikan lelaki itu seorang lelaki megikut kehendak fitrah alam.

Lokman Dato Amin, kawan aku dari zaman matrix KMPK sehingga la kat UM ni, pernah buat presentation pasal flirting and its rocks! Mana dia dapat fakta aku pun tak tau, tapi fakta dia memang terbaik la. Post ni pun aku dapat banyak ilham dari dia. Dia kata, flirt tak salah selagi tak merosakkan perasaan sesiapa. Biar flirt ada limit. And flirt adalah kaedah paling mudah untuk jadikan seorang lelaki ada keyakinan yang tinggi.

Dan aku rasa, dia dan Jay Xavier John juga adalah contoh yang terbaik.

Aku akui, zaman sekarang wanita makin maju menyaingi lelaki setelah unsur genderisme kian terhapus dari stigma dunia. Tapi adakah dengan keadilan ini akan menghasilkan dunia yang lebih baik?

Aku rasa, perempuan kalau pangkat dan darjat tinggi mana pun, perlu (read: terpaksa) rendah diri terhadap si suami kalau betul pada sebab. Nak buat camne, dah memang syurga Isteri dibawah tapak kaki Suami.

Dan sebab ini juga dalam Islam, kalau memilih pasangan, pasangan haruslah sekufu. Sekufu bermaksud sama darjat, bersesuaian, serasi. Cuba bayangkan kalau Ivanka Trump jatuh cinta kat aku and kami khawin. Aku rasa seminggu pastu ade gak aku kena pecat dengan bapak dia. Aku sedar aku sapa.














Ivanka Trump Beb! Lagi tinggi darjat dari Liyana Jasmay dengan Lisa Surihani.

















I hope this can answer some of women question bout men. Dan untuk lelaki pun, ini bukan lesen kepada anda untuk flirt dan curang. Flirt takpe, curang jangan. Niat mesti betul, bukan nak jahanamkan anak dara orang.

So, nak salahkan siapa kalau si suami curang dalam hal ni?









2 comments:

Puan Seri said...

flirt xpe curang jangan. auta lebih neh~

Myth said...

betul la tu.mana ada auta. Automotif ade la