20091129

Bloodline Is a Cage You Cant Break

First of all..if you are My family, get out of here... This going to be emotional, heart feeling. Im gonna spill it, im gonna spill everything i hate.

And for those who reading for thinking, maybe you should stay and judge me.

Ia berkisar mengenai family sebelah ayah aku. Dia adalah anak ke dua dari 3 adik beradik. Apa yang aku sangat-sangat Fakap is about Nenek, and family adik babah.

The story actually bit complicated diorang mcam lalang, sekejap berpihak pada satu..
There are too much too tell. But enough said that my grandma and adik babah dah buat my mum nangis banyak kali.

I still remember..masa kelahiran my third brother. Arwah Wan suggest kan seorang tukang urut ni...umur dah 80+. Tukang urut ni dah berkhidmat kat beberapa adik beradik mama yang lain. My mum plak tyme tu kandungan die sonsang sket, so perlukan lebih sikit la urut after Delivery. And my Family bawak la tukang urut tu. Ynag seronoknya, Nenek leh halau Tukang urut tu, katanya, tukang urut tu bawak hantu la, pontianak la. Ok, itu xpela...maybe pada mata dia xsuka pada orang yang dah cam nenek kebayan. But masalahnya, die gi call arwah wan, mencarut2 maki hamun my arwah Wan. Malam tu, Arwah Wan cal my mum, and cakap la dia minta maaf pasal suggest tukang urut tu. Later, Umi (kakak mama) cal and bagitau apa yang berlaku antara dua orang besan tu. My mum freak out and cuba sedaya upaya nak blah malam tu gak. tapi berjaya di halang and kami blah esok paginya.

Masa aku darjah 3. Zaman kemelesetan ekonomi yang teruk (1997). Babah dibuang kerja (siap kena fitnah and masuk penjara seminggu...xbley blah...). After that hidup mmg suffer. Skang leh la bernafas sket. Sikit je.. And Mama dituduh cam bawak sial kepada anak lelaki die. What the hell?

Yang latest sebelum Arwah Atuk meninggal (2006), Mama di malukan oleh Nenek and adik babah depan orang ramai. Aku xkan lupakan hari tu sampai bila2. Aku berdendam sangat2.



Pada raya tahun ni, Aku betul-betul berperang dangan semua orang. Termasuk family aku. Aku memang bukan jenis bergaul dengan cousin-cousin aku. Sebab..diorang bangang, "redneck", study malas then cam bangga dengan aktiviti sendiri.

Aku bergaduh besar.. Sampai la mama cerita kan yang Nenek and Adik Babah dah insaf..dah minta maaf kat mama. And dah rapat dengan adik beradik aku yang lain.

Parents aku marah aku sebab aku xley nk get along dgn sedara mara aku yang lain.

"Kenapa aku nak maafkan diorang camtu? Aku dah lihat Mama nangis banyak kali sebab diorang. Aku adalah anak sulung, Aku ada maruah aku. Dulu, aku xmampu nak buat apa-apa sebab aku belum ada apa-apa.Sikit je lagi. Once aku dah kerja, aku memang akan jadi cucu and anak saudara paling kurang ajar. Tapi, itu semua adala apa yang mereka tinggalkan untuk aku, apa yang mereka bentukkan aku. Aku dah tahap keras batu umpama berlian dah ni. Let me state again, aku ada EGO, aku ada MARUAH. So kalau ko dah minta maaf dengan mak aku pun, ko belum minta maaf dengan aku lagi. Aku sanggup bermusuhan dengan semua orang sebab dalam hal ni, aku benar. Korang leh benci aku,ignore aku but aku tak kisah"

2 comments:

Mariam Bear-Azham said...

That's a lot of rage.
Hang in there, brother.

ily said...

be strong kalap!!!