20101005

Tricuspid effect

Kenapa jantung memerlukan dua jenis injap yang berbeza?

Trikuspid dan bikuspid.




Now, untuk analisis perbezaan ini, kita kena tengok manusia as a whole, secara keseluruhan, bukan tertumpu hanya pada jantung. 

Now, dengan normal, jantung berdenyut dengan design yang optimum untuk pengedaran darah. Salur darah dalam badan manusia kalau dibentangkan, ia boleh mencapai sehingga lebih dari ratusan kilometer. So, just imagine dengan jantung yang sebesar 1.5 penumbuk anda digunakan untuk pam darah sejauh tu?
Do you believe in evolution? Dont ask my opnion,yet. But jantung yang ada sekarang dah pun dispesifikasikan se-optimum yang boleh untuk penggunaan manusia yang normal. Jantung manusia tak sama dengan jantung Cheetah untuk memburu pada halaju 110km/j, jantung kita bukan untuk penyu Galapagos untuk hidup 200tahun.

Kenapa jantung ada dua jenis injap? The secret lies in their shape. At first, bayangkan kita ada satu aliran darah haid. untuk menghasilkan darah yang mempunyai tekanan tinggi supaya ia mampu bergerak jauh sepanjang salur darah dalam badan manusia,kita perlukan satu kawasan yang ada isipadu, dan satu tiub yang kecil secara relatif


Lets take rocket exhaust for example. Untuk meningkatkan daya tujah roket,hanya satu modifikasi ditambah dan daya tujah roket meningkat berkali-kali ganda. That is let the outport to be small. Sama dengan jantung, dari chamber jantung ke salur darah, kita boleh nampak perbezaan yang ketara mengenai saiz dia.

Dengan konsep yang sama, sebab itu terjadinya bikuspid dan trikuspid. Now, tengok balik rajah kedua injap tu. Bayangkan terdapat satu aliran darah yang melalui kedua injap. Untuk trikuspid, ia hanya perlu buka sedikit sahaja dan aliran darah yang terhasil akan jadi kosentrated, dengan halaju dan pressure yang tinggi. Berbeza dengan bikuspid, design dia memang untuk mengurangkan tekanan darah. design yang menyerupai satu garisan akan menyebabkan darah tersebar,dispersion supaya darah dengan kurang tekanan akan kembali ke dalam jantung sebelum dipam kembali.

So, in my dad case, of of his bicuspid were forming into bicuspid. Untuk memastikan tekanan darah cukup supaya sampai ke ujung jari kaki, jantung kena mengepam dengan lebih kuat. Seperti yang dinyatakan awal tadi, jantung adalah optimum untuk manusia sahaja,manusia yang normal. Bukan untuk orang yang terlebih tinggi atau terlalu rendah. Yes people, bukan bias, bukan rasis, bukan diskriminasi, but thats the fact. Orang-orang begitu sebenarnya perlu lebih menjaga kesihatan diri.

Faham?


p/s: dah nak jadi blog medic aku rasa dah ni...mana leh budak fizik tulis pasal ni.

No comments: