20100515

Brief history of Science

Aku kadang-kadang hairan. Camna orang asli boleh wujud? Sebab kita semua berpunca dari Nabi Adam A.s.
Oh well, i guess that question is beyond than our knowledge. Maybe ada anak kena buang ke, kena sumpah ke. Ah, forget it.

Lets talk about religion and science again. 

Kenapa sains dan religion adalah sesuatu yang dilihat sebagai 2 benda yang asing? Sebab kita dah pun disemai dengan dogma-dogma bawaan barat sewaktu pembentukan organisasi yang dinamakan Kementerian Pelajaran. Dan kita tetap mengikut wasiat-wasiat mereka sehingga kini. Berorientasikan sekeping kertas yang dipanggil Result exam. Bullshit.

 Dimanakah silapnya? Adalah silap kerana tidak menyarankan seorang guru sains menjadi seorang yang banyak membaca buku dan berkongsi maklumat dengan pelajarnya. Pelbagai fakta boleh dikongsi, atau paling tidak pun, pendapat sendiri mengenai sesuatu hal. Setiap tutur kata adalah lebih kepada hafazan kitab-kitab suci KBSR KBSM. Banyak minat dapat disemaikan, serta peningkatan dari segi holistik jika langkah ini dipraktikan. But, oh well. Anything goes with our habit.

Umumnya, terdapat 3 teori hubungan antara agama dan sains
               i.  Conflict
               ii.Complementary
               iii. Independant

The most hottest part is in the Conflict. Hey, every one like conflict. Whats the point watching the Media if the news were about kambing Pak Leman Bunting lagi.

Segalanya boleh dimulakan dengan Capernicus dan Galileo. Capernicus telah mengemukakan teori Heliosentrik (Teori di mana Bumi dan planet-planet lain mengelilingi Matahari). Pada ketika itu, pihak gereja mempunyai kuasa yang boleh dikatakan mutlak di Barat, ekoran perpisahan naungan Pihak Istana yang sebelum  ini memonopoli segala apa yang pihak Gereja ingin lakukan, sama ada mengeluarkan fatwa ataupun buat ceramah umum di padang bola sepak.

Pihak gereja mengutamakan sains yang berpandukan, berpaksikan, berkiblatkan, mengorbiti Bible. Segala kajian harus mempunyai kaitan,atau untuk membenarkan apa-apa fakta di dalam Bible. Jika Kajian itu bercanggah walaupun saintifically benar dan Bible salah, fakta itu tetap salah kerana tiada apa yang lebih benar melainkan Bible itu sendiri.

Dalam bible, adalah dikatakan bahawa matahari dan segala isi kandung semesta ini mengelilingi Bumi (Geosentrik), dan kemudian Universe ini dilitupi dengan Bebola kaca, memisahkan antara Bumi dan Surga (Ironically, neraka ada di bawah kaki).

Capernicus yang rasa dirinya masih muda, menyembunyikan teorinya dari umum kerana takut diserbu oleh paderi-paderi bersoldadukan petani yang membawa tombak dan obor (read:Frankeinstein!!). Walaubagaimanapun Galilleo yang berjambang panjang garang itu berani membuat pemerhatian yang bertujuan membuktikan teori Capernicus itu betul, dan dia berjaya.

Kebenaran telah disebarkan dan pihak Gereja bersama Pasukan Taktikalnya membuat rusuhan dan menangkap Galileo. Beliau dipaksa untuk menarik balik fakta itu dan bertaubat. Galileo enggan dan kemudiannya dihukum tahanan rumah. Pelbagai kisah lain yang menjadi api dalam sekam golongan-golongan intelektual ketika itu dan menjadi kekuatan bagi resolusi pihak saintis.

Newton mengikuti saranan Gereja, dengan teori Newton, dia mendakwa bahawa setiap tindakan yang berlaku sekarang adalah akibat dari suatu kejadian lain yang berlaku yang berkaitan dan kejadian itu juga adalah disebabkan kejadian lain, continuously, infinitely, until it reach to 1 cause, the Prime Mover. Deus. Konsep ini adalah berkait rapat dengan menyamakan bumi sebagai sebuah mesin.

Kemudian, Darwin, dengan Teori Evolusinya.

Honestly, bagi sesiapa yang pernah membaca karya Charles Darwin, Richard Dawkins dan beberapa aliran Darwinisme, fakta yang digunakan adalah sangat rasionalis, sangat liberal. Aku tak boleh nak kata yang mereka itu salah sebab memang kita hidup pun based on reasoning. Di sini aku taknak cerita lebih...aku sendiri risau kalau apa-apa jadi kat mindset aku. But If anyone interest, just ask.

Apa yang point aku cakap semua ni? Bukannya leh bagi korang makan meggi goreng telur goyang pun.

It'll be beautifulll if you learn everything, see the beauty the human has made. Today, kita hanya take everything or granted. Penat lelah, pengorbanan orang dulu kita buat bodoh je. Cuba bayangkan kalau pihak gereja masih mengongkong saintis. Kita tak kan dapat semua ni.

No, aku bukan mengagungkan saintis barat. And ya, aku salahkan mereka semasa Perang Salib sebab mereka bakar ilmu-ilmu saintis Islam. But, does it make any sense kalau kita nak cakap sebab Ilmu tu kena bakar 1000 tahun lepas, tapi kita still tak buat banyak progression?

Kita hanya tunduk dan ikut apa yang pihak Barat buat. Tak kisah dari segi apa pun, sebolehnya kita seperti ikut, jilat bontot diorang.

I just fucking hate too see our generation today. Fucking hate it.

Just take your time, enjoy the story behind those story

2 comments:

AkU said...

hg ni la...aduh..~

Myth said...

awat cawat?
haha~~ aku pun xtau ape aku mencarut...tapi semua ni fakta betul ye