20100714

Misadventure of Philosophy In Hospital Ampang

My dad was admitted into Hospital Ampang from 8th July until yesterday 13th July.

Hospital Ampang adalah hospital kerajaan. Agak lama aku tak masuk hospital kerajaan. Usually bila my mum masuk hospital, kami bernasib baik sebab pihak majikan akan menampung perbelanjaan perubatan, so we are off to private. 

Hell, memang best cuci mata kat private!

Hospital Ampang baru lagi ditubuhkan, around 4-5 years ago. Maka, luaran dia memang cantik, masih bersih.

Tapi dalaman?



Seperti yang kita suka menjadi tipikal, I know, majoriti akan condemn hospital awam sebab servis mereka. Tapi adakah memang mereka sengaja mahu berbuat begitu? Oleh kerana mereka dibawah lembayung kerajaan, mereka rasa selamat?

Aku bermalam setiap hari di hospital, teman ayah aku. Dia sakit jantung whereby jantung dia berdegup terlalu cepat. And therefore, doc tak bagi dia bergerak dengan banyak, tak boleh pergi toilet. So terpaksa pasang tiub itu dan ini.

"Itu la bah..isap rokok banyak sangat. Sekali nikotin stuck kat arteri sebab banyak sangat lemak tak tepu. Sekali lemak tu teruarai, berdesup nikotin masuk kat jantung. Tu yamg jantung jadi hiperaktif"
Everynight memang tak boleh tido. Sebab menjaga patient, then turut menjaga patient-patient yang lain, then karenah sesetangah patient lain macam gampang, then nurse BODOH borak kuat-kuat kat kaunter.

Later la aku buat entry lain pasal patient-patient yang aku kenal. But for now lets focus to the white so-called chick.

Honestly, kalau aku jadi nurse, mau aku jadi pembunuh pertama kat Malaysia yang pakai costum warna putih. Karenah patient kat sini bukan main-main. Mostly orang tua bhai, umur 50 ke atas camtu. Masing-masing ada fiil sendiri. Then, sebab ego yang tinggi (dan nyanyuk) mereka jadi lebih sukar untuk dilayan, di tenangkan.

And nurse pun bukannya ramai. Ada dalam 3-4 orang untuk kawal  30 patient gitu. Gila ke tak?
Here, we came to a court where each side blaming the others. Aku terpaksa cakap la. Sesetengah yang admit ke hospital awam is rakyat yang masih di takuk pemikiran dunia ke 3. Then mereka tak sihat, mestilah mereka nak perhatian. Dan mereka rasa mereka layak mendapat layanan yang sewajarnya sebab mereka antara pembayar cukai (mungkin).

Layanan nurse yang berjaga pada shift malam memang agak teruk. Diorang malas nak layan patient. Aku jadi sakit hati and tak keruan nak buat apa. Nak tolong, tak tau apa yang boleh tolong. 

Tapi kalau pada shift siang, jumlah nurse increase. Hence, memang dapat dilihat layanan yang makin baik dipersembahkan.

Honestly, memang macam nampak satu konspirasi. Haha. Bila siang, pelawat datang, so kena tunjuk side yang baik, tapi bila malam, biaq pi la.

Namun, aku tak nak cakap camtu. Sebab memang tak adil kalau aku cakap camtu. 

Cuma, aku rasa silapnya kat hospital Ampang, diorang patut sediakan lebih banyak nurse pada malam.

.
.
.
.
.
.
Well, im not done yet. Next thing, guard.

Hell!

Kawalan memang ketat. Ada je tanya 
"Nak pergi mana?"
"Melawat siapa?"
"Ward mana?"
What the most ironic is, 90% guard yang aku nampak ialah makcik-makcik tua umur 40 gitu. Honestly, WTF?

Adakah mereka reliable kalau terjadinya sesuatu ? Macam kes curi atau apa-apa? Bukan mengutuk, tapi nak tengok diorang jalan pun macam susah. Tapi perangai nak kerek je. Ada je nak sekat itu, sekat ini. Meghalau tak yah citer la. Banyak kali nampak pelawat kena halau bila waktu melawat habis.

Aku tak rasa diorang patut buat macam tu. 


Overall, aku rasa hospital ampang ok la...

2 comments:

milah hasan said...

aku pernah masok wad HKL mase aku denggi.. kene tahan seminggu.. nurse ok jeh.. ramai.. byk yg muda2 (baru mungkin).. so xde masalah sgt.. kot..

aku pon selalu dgr kes2 nurse kt HTK (tmpt aku)..sbb akak2 aku bersalin kat sane..nurse nye garang2..kadang2 tak hormat org..maybe certain lah..lg pon kebanyakannye nurse veteran..plus, kt kawasan kampong..maybe jd nurse diorg da rase best..maybe..

so far, mase aku g HTK tuh (utk cek darah after denggi dan demam2 serta sakit2 lain), aku selalu dpt yg ok je...ade la 1-2 yg terlepas kerek kan..

kadang2, kalau over sgt kereknye angin gak aku...tp kdang2, aku pk maybe diorang penat..dokter kt hospital kerajaan tmpt aku x ramai..so, nurse yg membanting tulang tolong doktor...jadi, kalau diorang tersilap laku sikit..sikit ye... aku tak ape kan aje la... :D

Myth said...

itu la...yang aku nampak bila waktu malam je....