20100817

It use to be Mother but yesterday (on so with the last 2 month), it was father. Part II



"Weh, hebat nampak hari ni? Relax je ek?" sapa Jay kepada aku.


"Abis tu selama ni aku macam mana?" balas aku yang bengang setelah diganggu mendengar lagu dalam MP3.

"Baca la note. Ada test la solid"

"Erk..aku nak balik la. Aku satu hapa tak baca lagi."
...

Tiba-tiba Prof Rasat masuk. Dia cakap ada lecture dulu sebelum test. Ok, so aku pasrah la duduk dalam lecture hall, selepas dipukul oleh Yam dan diikat oleh Jay.


Yes i need this ball. And pedo, forget your dumb medicine ball. Bwahaha.


Lagi 15 minit sebelum test habis, aku dapat call. Firstly unknown number. Kemudian pakcik aku call. Aku tak boleh nak angkat. Kemudian dia hantar mesej.

Damn it, aku tak sanggup nak tulis balik SMS tu.

But the main point from the massage was today my dad will undergo the endogram and the surgery.

 Apa kejadahnya?! Baru semalam cakap mau endo je.

So, dengan kertas jawapan solid yang kosong, aku pulangkan dekat Prof Rasat walaupun awal 15 minit. Orang lain aku tengok berpeluh menjawap, penuh kertas dengan tulisan-tulisan yang aku rasa sejibik dengan lecture note. Haha. Ok, time ni aku belum gelak lagi la. Aku tengah gabra. So aku cakap kat prof..

"Abang Rasat Prof, saya terpaksa pergi dulu, saya dapat panggilan dari IJN. Nanti kita chatting-chatting saya email kat prof regarding apa yang jadi."

Argh!! lantak la kertas jawapan kosong ke hapa! Peduli hapa haku!!

Hence..another epic of race against the time. Best kot berjemur masa bulan puasa.

Belah ar cibai


 Then, sampai-sampai je, babah cakap,


"Owh..Diorang kata postponed sebab nak buat dental dulu"
"Owh, ok"

Omaigod


Penat syial. So dia suruh aku gi beli air..buying water was cool. Dekat dalam hospital gak, who cares kau nak puasa ke tak. Orang paham. Mungkin kau pesakit walaupun tak pakai gelang nama. Mungkin kau menjaga patient dan kau penat. No one gonna blame you. Its a safe spot if you wanna ponteng puasa and makan di khalayak ramai.

Then tengah hari dia kirim lunch. Melilau aku meredah Kampung Baru mencari kedai yang jual makanan pada tengah hari, atau spesifiknya kedai mamak. Entah kenapa aku tak jumpa lansung kedai mamak yang buka. Orang bazar pulak dah start dirikan khemah. Ada 1 gerai ni dah siap bubuh bubur lambuk atas meja. Banyak gila. Tu baru kat depan gate rumah dia. Aku tengok kat dalam laman rumah....boleh buat kolam bubur lambuk. 

Aku takut tak jumpa kedai lain yang jual makanan, so aku rembat la sebungkus. Akak yang jual tu tersengih-sengih lak. Aku tak leh salahkan akak tu. Ye la, orang yang beli masih muda, then beli bubur lambuk di bazar ramadhan di kampung Baru pada jam 1.20tengah hari. Zohor pun belum masuk bhai!

"Esok datang lagi ya dikk?" 

"Esok akak nak saya datang kul brapa lak? Lepas waktu Imsak?"

Kata aku dalam hati. Kalau aku cakap camtu betul-betul, mau bermandi bubur lambuk pas tu. So, berjalan lagi, tiba-tiba nampak 1 kedai mamak yang tersorok sedikit dari jalan utama. Wah, memang strategik. Terbaik ah lu pilih lokasi kedai.

AHA! (buat suara cam Dr.Malik) ekau tak poso eh?


Dalam kedai tu ada beberapa pelanggan tengah makan. Bukan melayu la. Cina dan some Indian dude. Menu limited. Hanya ada nasi beriayani je. So, bungkus la sekian-sekian. Masa menunggu makanan tu disiapkan, aku rasa macam beribu mata tengah pandang kat aku. Aku tau aku tak buat salah but still pandangan orang tu macam..susah aku nak explain.. Macam duduk kat kandang tertuduh dalam mahkamah la. Haha. Aku belasah je macam kau pernah duduk dalam mahkamah kan? Mock Trial ada la.

And then, mamak tu bungkus makanan pakai plastik hitam. Wau!!! Memang lagi buat aku rasa macam pesalah yang nak buang anak. And the best part, masa tengah tunggu makanan tu siap, datang la seorang manusia ni...nampak macam pekerja buruh. Tapi aku tak nampak la mana-mana construction kat area tu. Dia bungkus, jeling kanan kiri, dapat je makanan, terus merempit laju gila.

Kalau lantai kat situ bersih, aku dah guling-guling dah.

Ramadhan kali ni memang lain.

So, now, the operation was postponed to next week untuk bagi laluan kepada rawatan gigi dulu. Hopefully ada space untuk pihak IJN next week. Kadang-kadang kena booking lagi...banyak hal gak. Now Babah dah kat rumah. Discharge untuk sementara. Bagi la peluang kat dia nak bermanja-manja kat rumah...hampir seminggu makan makanan hospital. And sian nurse melayan dia. Biar anak dia lak yang tanggung.

P/s: Next post, kenapa pesakit jantung yang nak operate kena buat rawatan gigi dulu?

No comments: