20100806

Umur itu adalah ego kamu, tapi kamu ada otak kan?

Great, aku lancar je janji kat hellioz nak rage pasal ni. TIme tu je bile terkenang balik aku rasa emo, now dah cool,takde idea nak rage camne.

Apasal lak aku nak follow-follow orang ni?  Nope, ini bukan follow orang jilat bontot. Ni namanya
 "Memberi pendapat setelah mendapat Catalyst"

So whats the big deal about respek orang tua?

We all are born to be that. Agama pun suruh kita buat macam tu, kenapa?

Typically, a safe-ass method is sebab mereka lagi tua, lagi banyak pengalaman. Yes, that is cant be denied, and cant be proven. Marilah kita menjadi positif pada hari yang mulia ini untuk tidak mengambil pendekatan PENAFIAN UNTUK MEMBUKTIKAN.

Another reason is sebab dulu masa kita kecik, mereka la yang menjaga kita. Ok, ini hanya applicable kepada parents, jejiran tetangga dan juga siapa-siapa yang kita kena dari kecik. Sekali lagi kita assume ini adalah benar. Jangan dinafikan. Kalau anda pernah diliwat oleh sesiapa masa anda kecik dulu, sila abaikan perenggan ini. Abaikan dan tekan butang X. Saya memahami gelodak jiwa anda.

quite interesting map. Our emergency back up

Is it strong enough to make they as God that we must follow their word? No. No at all.

Kalau instruction serta manual yang dititahkan itu logik, maka perlu la kita follow. Tapi bila dah makin besar, kita di ajar untuk berfikir, untuk mencari jawapan serta memberi pendapat. Honestly kalau kau tidak berbuat camni, aku nasihatkan baik la kau duduk dekat tasik permaisuri. Sana tak yah guna otak sangat kalau ko kerja waktu malam. guna bontot je.

Selalunya situasi yang aku akan alami ialah camni; Someone yang lagi tua akan datang and suruh aku buat something. Input masuk, dan aku ada persoalan kenapa. Aku tanya kenapa perlu buat camni? Kalau buat camni boleh tak? Dan aku akan dibalas dengan jawapan yang punyai aura marah, malas nak jawab soalan aku dan suruh aku ikut arahan macam DILDO robot.

Sapa kata ayam tak cool?

What was it? Adakah aku sebagai seorang manusia yang diberi otak dan mulut untuk bertanya sesuatu yang aku tak paham? Itu adalah hak asasi manusia. Itu adalah cara untuk manusia berkembang dan berkomunikasi. Itu adalah cara manusia yang ingin memajukan diri, bukan menjadi jumud dengan dengar sahaja apa yang di ajar dan ikut bulat-bulat. Even orang buta pun tahu bila kau bawa dia ke jalan yang salah.

Mostly kita as we grow old, kita ada 1 perasaan ego. Tak ada siapa yang boleh lari dari sikap itu. But what differ us is how do we handle and control that ego. Selalunya ego akan mengatasi kematangan dan rasionalime kita. And that make we look like Ogre.

Ogre are best before the Shrek

Kita? Yes, each one of us will be old, sooner or later (if you take some formalin, yeah, you'll be young always)

Patutnya bila dah besar makin bijak pandai. Tapi ni makin sengal. Ego tu akan buat kau jadi manusia hina. Lain la kalau kau tu layak untuk menjadi seorang egois yang ekstremis, seperti seorang prof. Hell, walau kau annoying macam mana pun, but kalau aku nampak apa sumbangan kau, kau pijak aku camne pun pijak la. Ludah la macam mana pun. Kau layak buat macam tu.

Masalahnya sekarang. Mereka yang tidak layak untuk ego itu la yang suka sangat nak jadi ego.

Tidak dilupakan, ada sesetengah orang ni bukan ego. Bukannya kejam sampai taknak menjawap soalan-soalan yang dia anggap bodoh. Kita kena faham gak..diorang bekerja mencari rezeki. Diorang penat and ada masalah masing-masing. Bila kita buat diorang camtu, adil ke kita nak terasa hati pulak? So jangan la kita terlalu cepat nak hukum orang. Macam aku cakap tadi, ego masing-masing ada, kawal! Jangan jadi bodoh dengan biarkan ego tu kawal diri.

Kenapa aku rasa macam Musabaqah plak ni?

By the way, khutbah kat masjid Tanjung Malim hari ni sangat bosan. Aku macam mendengar budak tadika membaca.

And something to think about when kite rumble mumble raging pasal ni. Secara logiknya, kita menghormati orang tua semasa kita kecil adalah sebab mereka banyak membantu kita dalam belajar mengenai kehidupan. Tak kisah jika apa yang dia buat tu teruk macam mana pun, itu adalah ajaran kepada kita supaya JANGAN buat macam tu.

Apabila kita dah besar, kita menghormati orang tua pulak sebab mereka memang dah tua dengan kudrat yang lebih lemah dari kita. Kalau bukan kita, takkan nak suruh adik-adik yang masih bawa basilkal roda tiga untuk jaga mereka?

Boys will be boys

Everything will become balance. As long you keep the equilibrium formula.

And yeah, Helioz,this song is for you. Kalau ko rasa nak bertambah rage sebelum puasa la. Kang dah puasa, makruh.

2 comments:

hellioz said...

gyahahahahah

mne button like neyh?
gyahahahahah~

btw, lgu paramore tu gambaran terbaek
gyahahhahaah~

Myth said...

ko nak like ke lick?