20100809

Menceritakan jantung untuk ayah

So, updating my father condition.

Hari ni dia pergi hospital selayang, kalau tak silap aku sebab nak dapatkan surat untuk masuk ke IJN. Hopefully dia dapat masuk, aku sangat-sangat berharap. Aku bukan manusia kejam sangat. Aku macam korang gak...bila pressure dah menimbun, ko akan paham. Paham sangat-sangat lubuk hati aku.

Kenapa IJN?

Last monday camtu dia dah bua ECG, Xray  and bla bla bla test, found out that all of this massacre was due to injap bermasalah.. Seriously, the paru-paru berair, the lenguh-lenguh badan, then the angin-angin-angin satu badan sampai kepala dia selalu angin je (this is literally and metafora) adalah disebabkan masalah jantung. No wonder people said once you got heart mulfunction, it caome up with a package to change all of your life.

Life begin at 40. Ok, 40++.

Why the heck it connect to Jantung?

Based on assumption and study in BioPhysics from Dr.ZulHazrin. The problem now is injap jantung dia dah tak elastik,hence aliran darah dah tak lancar. Due to that, jantung dia bekerja lebih keras untuk memastikan darah-darah tu sampai ke hujung kapilari dan selamat tiba kembali ke jantung melalui vena. Itu punca dia rasa sesak nafas dan paru-paru berair, plus sebab dia selalu kerja and mandi malam. Damn, aku pun camtu.

Pengaliran darah yang lambat juga akan mengurangkan potensi untuk darah kembali ke jantung setelah melalui tapisan di kapilari. You know the physics here right?



Ok, darah dari arteri adalah pada tekanan yang tinggi. Tinggi macam mana? Honestly, lebih kurang air pili bomba. Then oleh kerana ia mempunyai diameter yang lebih besar dari kapilari, apabila darah mula masuk dalam kapilari darah akan tersebar ke sel-sel disekitar untuk saling berdagang makanan, oksigen dan juga bahan perkumuhan. Sel darah kemudiannya akan tertarik ke vena setelah ditolak oleh seldarah yang baru tiba dari arteri, dan juga tarikan tekanan rendah dari vena.

Dari pada permasalahan ni, aku jangka kan yang injap yang rosak adalah yang pada Aorta atau area situ, atau bahagian yang bawa darah beroksigen la. Mana aku hafal nama-nama bahagian ni, aku budak fizik.

So, dengan aliran yang lemah, banyak karbon dioksida dan juga bahan perkumuhan sel akan tersekat pada kawasan kapilari dan vena. dari situ timbul perbagai jenis penyakit sebab bahan perkumuhan tak terurus.

Maybe ada yang pelik, kan dengan tekanan yang menurun mendadak setelah melalui kapilari, macam mana dia boleh kembali ke jantung?



Untuk manusia yang normal, di sepanjang vena ada injap, membahagikan vena kepada jutaan bahagian supaya bila volume decrease, pressure yang rendah masih boleh mengalir. Kemudian, injap-injap ini paling berkesan bila kita selalu bergerak sebab otot-otot badan akan bertindak sebagai 'jantung' yang mengepam kembali darah ke jantung. Thats why we must  move people, move your fat ass...

Sekian dahulu untuk pengaliran darah.

Sebentar lagi, paru-paru berair dan juga kesan urut mengurut pesakit jantung.


p/s:
Some said my writing are too long. Fine.
I stop now and sambung lain.
Buat banyak part.
Lantak haku la.

P/s/s: Yes..budak-budak fizik kata aku sombong tak join futsal..then ahad baru ni tak dapat pergi rumah raihan untuk Majlis Cukur jambul..and aku miss Mock Trial Tahun ni. 
Kenapa?
Sebab last 2 week, bapak aku masuk hospital selayang, and aku menjaga pada hujung minggu. Then on that saturday, my mum jatuh, kepala dia terhantuk kepala pada meja kaca. Thank God meja tak pecah dan kepala dia hanya berdarah. Tersagat mungkin. Aku bersyukur meja tak pecah sebab kalau meja pecah, banyak kompilasi lain, mungkin kaca berceracak kat tengkorak dia, sapa nak jawap? Then time tu pulak aku kat hospital, mama cakap jangan bagitau babah. Best gila emosi.


Then,on last week, after mama kimoterapi, bila balik rumah je, tangan dia start paralyzed. I was like what the fuck up? Lama aku mengurut dia. Lepas urut sorang, urut lagi sorang. Run house errand, pergi sana sini, beli lauk and bla bla bla. You see,the weekend just burn before my very eye. Dengan assignment melimpah ruah, proposal lagi. Aku takda mood nak buat apa-apa kerja sekarang. Kalau Dr.ZAmri nak marah pun, marah lah. Aku pasrah. Aku punya hidup, aku sendiri evaluate.


Serius aku penat sangat. Takda mood lansung nak pergi kelas.


I lose many things, but i dont want to lose the greatest thing. Bersabarlah sikit lagi...tabah sikit lagi. Walaupun bulan puasa dah dekat. Dah nampak kena ulang alik umah and UM lagi. Haish....

3 comments:

www.keryoki.tk said...

oit..hrap bersabar ea kawanku..
bnyak betol dugaan ko..
hope bulan puasa nnt akan bagi seribu rahmat kat ko..aminn

Myth said...

haha..aku tataw nak cakap ape da....

milah hasan said...

let the bulan puasa bring more berkat friend.