20100926

Kaduk.Ayam.Raja part 2


"Zam, aku ingat aku nak dirikan satu tugu. Tugu Tok Kaduk Dan Kunani. Ia adalah lambang terhadap kemenangan kita dan pembersihan nama Tok Kaduk. Peringatan terhadap masyarakat agar tahu hak dan kepenrtingan mereka. Semua ni adalah atas jasa kau Zam" ujar Hakim kepada Azam.

 Mereka duduk minum di Restoran Nasik Kandar Kunani yang terletak disebelah mahkamah. Kes baru sahaja tamat. Azam kelihatan sangat penat setelah berhujah sehingga mengakibatkan mahkamah hampir banjir dengan hujan-hujan air liurnya. Bukan mudah untuk menguruskan kes seperti ini. Bila orang yang berkuasa lupa akan kuasanya itu dianugerahkan untuk orang yang tidak berkuasa, buruk akibatnya. Birokrasi, konspirasi, diskriminasi, itu makanan asasi mereka yang tidak berkuasa.

"Sama-sama kim. Tapi kau biar betul nak dirikan tugu tu. Dah la tanah tu tanah terpencil kat tepi hutan. Kalau tanah tu berhampiran dataran merdeka, aku faham jugak lah. Kau ni, dah dapat balik tanah terus gila kuasa eh?" bidas Azam dengan pedas.

"Haha, tidak lah Zam. Aku bergurau pun kau nak emo. Belum lagi kalau aku buat drama. Kalah Norman Hakim nanti. Memey pun mesti sangkut kat tangan aku lah.

"Begini Zam, tanah itu,adalah paling sesuai untuk dijadikan tapak pertanian dan penternakan. Dari dulu lagi aku percaya, bidang-bidang agrikultur adalah lubuk untuk membuat duit sebab manusia tetap memerlukan makanan. Aku nak berniaga Zam" luah Hakim kepada AZam.

"Hah, bagus lah camtu dari kau binikan tugu bikin tepi hutan yang dah semak, jadi lagi semak. Kau dah selidik apa yang harus kau buat?" lega Azam mendengar pelan kasar Hakim. Manakan tidak, sebulan dia bersengka mata mencari fakta, buku perundangan itu dia sudah khatam sebanyak 7 kali. barangkali, Azam layak menjadi Tahfiz.

...

Hakim sudah pun bertemu dengan dengan beberapa pegawai kerajaan yang menguruskan hal petani. Hakim nekad dan tekad ingin memanfaatkan tanah pusaka miliknya itu agar dapat memberi pulangan yang setimpal,yang cukup untu dihari tua, cukup untuk anak cucu, kalau boleh sehingga 7 keturunan.

Hakim memutuskan untuk untuk menternak ayam secara kontrak sebagai permulaan. Dia memilih salah sebuah syarikat besar yang beroperasi di seluruh negara dan juga asia tenggara, bernama Global Chicken. Global Chicken menubuhkan cawangannya di Malaysia dean nama Rangkaian Jasa Agrikultur, atau pun RAJA.

No comments: