20100907

Let the hand talk, literally

Aku ada satu impian. Ku pikir ini adalah satu impian yang suci murni, tetapi berpotensi jadi haram jadah yang bila disakah guna memang best. Aku rasa cita-cita ni harus aku capai sebelum aku pecahkan dara orang khawin gitu..

Aku nak belajar bahasa isyarat tangan.



Yezza...bahasa isyarat yang digunakan oleh orang-orang yang bisu dan pekak. Bukan bahasa isyarat yang anda nampak di lapangan terbang which they use to direct the mumbo wumbo aircraft.

Bagi aku, bahasa isyarat yang digunakan oleh golongan-golongan ini adalah sangat cantik. Ia seolah-olah melambangkan konsep komunikasi yang sangat ideal, yang perlu diaplikasikan dalam mantra hukum komunikasi

Why?

Ok, one of the idealism in using the hand sign is silents. Walaupun ada dua pihak yang bercakap, tetapi kondisi yang kita dengar hanyalah sepi. Kalau bergaduh pun takdenye bertikam lidah...bertikam tangan guna garpu Tony Roma.

Bila bercakap dalam bahasa isyarat, both side kena pay full attention to each other. Salah interprete, naya kena repeat back. Penat kot nak rewind, sian la kat member yang dah berusaha sedaya upaya menunjukkan apa yang dia nak sampaikan. Kalau bercakap pakai lidah senang sebab takde tulang yang perlu digerakkan. Bendalir pelincir kat sendi pun tak kurang. kalau tak, jadi macam Pedo. Dah kena beli ubat untukl replace bendalir tu kat lutut kiri dia.

Then, kalau guna hand sign, hanya seorang sahaja dibenarkan  meluahkan isi hati dia sebelum disambung oleh manusia lain. Cuba kalau 3-4 orang buat camtu sekali, buat la, memang perhatian tetap hanya pada seorang dan pe'lihat' tak terganggu.

Cuba dalam situasi manusia yang lengkap dengan deria bercakap tapi  takde deria kesedaran sivik. Orang tu bercakap, dia menyampuk potong cerita. Orang tu baru nak bagi hujah, dia dah menangkan hujah dia dengan alasan yang entah haprak mana dia kutip. Pendengar setia pula confirm bingit tak tau nak dengar yang mana satu dulu.

Hoi, kalau aku, memang aku sepak sorang-sorang dulu. Macam kurang ajar kot semua berebut nak cakap. Kau ingat kau sorang ada mulut?

Aku rasakan adalah sesuatu yang mulia and sangat generous kalau kita yang normal ni tahu communicate dengan bahasa isyarat. Its shows respect and understanding to each other. And awek yang bisu kadang-kadang sweet gak sebab tengok kesungguhan dia nak bercakap. Yes, aku kagumi diorang.

Selain itu, dengan menggunkana bahasa isyarat juga kita boleh mengumpat seseorang tu depan-depan tanpa dia paham. Tak ke seronok? Ngumpat belakang-belakang dosa, Hah, amik ko caci hina umpat keji carca marba. Kalau belakang-belakang, mau dapat sebakul dua dosa kering.

Why the hell Im talking bout this?

Semalam aku keluar berbuka dengan family kat Taman Dagang. Then boleh pulak kat sebelah tu ada saloon. Dah dekat seminggu aku disuruh potong rambut, but you know what am I regarding this. Its a principe, bukan aku nak tiru kaum hawa bila berambut panjang. So, sementara menunggu waktu berbuka, aku disuruh la pergi saloon tu.

Masuk-masuk je, ada la 4-5 orang macam baru lepas bergosip. Tapi suasana sangat sepi, yang dengar hanya suara TV.

"Err..kak, potong rambut boleh?"

"Emm...oughkayh"

What? What ? Memang dah start rasa aura lain since orang yang ada kat situ stare kat aku semacam. Macam aku ni baru lepas isap rokok di tempat awam.

Rupanya semua yang dekat situ ialah oarang pekak dan Bisu. Well, ada yang bisu sahaj, go figure. Then yang bercakap dengan aku hanya seorang, itu pun dengan susah payah. She's cute, tapi macam dah khawin. Kecewa aku.

Due to lot of miscommunication, my hair sucks, and pendek. Nak blame siapa pun tak tahu. Tapi, salah aku sendiri sebab tak reti bahasa isyarat.

1 comment:

syamsurie2306 said...

Salam sejahtera, mohon dipinjam gambar bahasa isyarat di atas untuk kegunaan pejabat saya boleh?