20091207

Clive Barker's The Plague

Last Saturday...selepas tengok MySpy.. Dah sampai umah tu aku terus la buka TV. Godek2 Channel, tgk ada Movie cam menarik kat AXN. Belum start lagi, ok la...
so sementara tunggu nak start, gi la mandi dlu..

The Title: Clive Barker's The Plague
Location: Ruang tamu
Masa: 1.00am


Pelakon dia semua memang xkenal... James Van Der Beek as Tom Russel
Ivana Milicevic as Jean Raynor...dan berapa la orang lain...

The story Sinopsis:
Mengisahkan Suatu fenomena yang berlaku di mana semua kanak-kanak yang berusia 9 tahun kebawah tiba-tiba koma di seluruh dunia, dan selepas itu mana-mana anak yang baru dilahirkan juga akan terus koma. Selepas 10 tahun, mereka bangun dengan 1 misi; untuk membunuh orang-orang dewasa.

How is it? Sound simple kan? yes it does. The story are really simple.TOO SIMPLE! Emo gak kat ending...bukan cirter emo, aku yang emo.

The story was cam ni..Starting movie die tunjuk semua kanak-kanak tiba-tiba jatuh koma, lakonan para parents yang menggelupur kerisauan sangat berkesan. Kemudian, pada jam 10 pagi (diorang mula koma around pagi tu) semua kanak-kanak itu start menggelupur (literallty) dengan mulut berbuih-buih. I like to imagine the emotion of the parents. What will feel if you are arrived to the hospital,mendukung anak yang sedang koma secara tiba-tiba, and bila sampai,kau tengok bersepah lagi parents yang dukung anak yang juga tengah koma. Dan kemudian mereka tiba-tiba menggelupur umpama sawan. Memang spooky gile.

After 10tahun, semua kanak-kanak itu sedar dan mula memburu orang-orang dewasa. Kat sini agak terasa...sebab dia fokus kepada seorang single father yang menjaga anak dia dengan susah payah, Dia suapkan makanan everyday and belikan kelengkapan hospital yang mahal-mahal sebab nak jaga anak sendiri kat umah (parents lain hantar kat day-care)...but then kena bunuh dengan anak die masa dia tengah tido. Sedih gak r...

Then, rest story memang horror dengan cara-cara bunuh yang zalim. Best. but these kids,after they kill the people..they somehow absorb the soul and the thoughts of the dead.

The tip of the story, or the clue, is the confession of a Preacher yang dah bersara. Dia menulis dalam diari
"last night the children sleep me again as they sung a lullaby. I know that sound, its like the kingdom of heaven is near. Those who willing to give they soul, will free the rest from their slavery"


So, solution pada cerita is hero serahkan nyawa kepada kanak-kanak tu. Simple je. Sebab beberapa orang lain yang terpilih untuk tahu solution masalah ni, xbersedia dan takut pada mati. But the hero sebab nk selamatkan ex-wife, die rela. Itu je la...rasa cam nk bakar tv pun ada gak.

But memandangkan die punya horror best, dengan cara-cara bunuh yang best, aku xjadi la nak bakar..
ok la tengok bagi yang minat cerita horror. but kalau yang pentingkan plot citer, xpayah la...

Cerita ni mengingatkan kepada cerita "The Village of the Damned", lakonan abang Christopher Reeve..klasik

No comments: