20091214

Masa Itu Tuhan

Tajuk xbley blah..but thats my opnion. Objection? Gi lapor kat JAIS. Aku mana ada tauliah benda-benda ceramah ni.

Pertama kali aku membincangkan soal masa adalah semasa di zaman Matrix...di bilik Luqman (luke) serta rumate beliau, hafiz and Khidir. This is pretty nostalgic... Sebab start kat sini aku realize tentang kepentingan Ilmu. Face it, School teacher mostly teach us only what the syllabus said, not encouraging us to move forward. (aku masih bencikan cikgu biologi masa form 4)

Orang akan menyebut yang kunci untuk Time Travelling or Mengembara Masa is kita kena defeat kelajuan cahaya. Did Einstein propose this? I cant remember.

Sebelum proceed, aku nak bagitau awal-awal, aku tak sempat nak buat research yang lengkap pasal ni.. So kalau ada apa-apa hal, discus je la kat coment ye..

Mengikut Transformer Lorentz, sori, Transformasi Lorentz, semakin kita menghampiri kelajuan cahaya (299 792 458 m/s) maka masa yang dirasakan adalah semakin perlahan.

Ini bermaksud masa yang kita alami adalah semakin lambat. Sebagai contoh, kita ambil Twins Paradox.

Katakan kita ada sepasang kembar, Ekin dan Aein. Oleh kerana Mawi feymes, maka dia dan isterinya mendapat peluang untuk mencuba kenderaan yang mampu bergerak pada kelajuan yang menghampiri kelajuan cahaya (bukan mencecah kelajuan cahaya, kalau cecah lutut, akibatnya tiada lutut anda selepas itu). Maka, Mawi dan Ekin pun naik kenderaan itu. Semasa perjalanan, mereka merasakan mereka baru bersia-siar selama beberapa jam. Setelah berhenti, Ekin menghubungi Aien dan Aein memberitahu bahawa mereka telah bersiar-siar terlalu lama..bertahun-tahun baru nak call.

Boleh dikatakan Ekin mendapat kelebihan dimana dia kelihatan lagi muda dari kembarnya.

Ironik tentang Twin Paradox ialah ia mengambil berat mengenai Numberline. numberline adalah kiraan secara logik, dimana kita katakan jika kita mengambil 3langkah ke kanan, maka ia bermaksud kuita bergerak positive 3 langkah. Dan jika 4 langkah kekiri, negative 3 langkah.

Kes sebenar Twin paradox: Ekin menaiki kenderaan yang mampu bergerak pada kelajuan cahaya pergi ke Planet Nameck yang jaraknya (contoh la) 20 tahun cahaya. Kita assume dia bergerak 20tahun cahaya ke kanan. Sampai di Nameck, dia menghubungi Aien. Dan gelombang itu bergerak 20 tahun cahaya ke kiri (sebab nameck ke Bumi ). Di sini ia dikatakan gelombang itu telah mengembara kembali ke masa yang lalu. Maka, bagi Aein, setelah Ekin hilangg dari pandangan, dia mendapat panggilan dari Ekin, bagitau yang dia dah sampai.

This is the paradox, and since bila ada penyelesaian untuk paradox?

Kita abaikan kebenaran paradox.

What will happen if we achieve the speed of light?
Transformasi Lorentz menyatakan bahawa kita tidak mungkin akan mencapai kelajuan cahaya. Tak caya? cari la formula tu kat internet..then tgk camner.

Secara normalnya, apabila kita mendengar semakin cepat kita bergerak, semakin lambat masa yang kita rasakan berlalu, kita akan membayangkan yang masa akan berhenti eventually. Nonsense gak..just imagine pada masa berhenti. Masa berhenti maka masa = 0saat.

What will happen?

Kita akan bertemu dengan dua kes. Objek yang bergerak dan objek yang tidak bergerak.

kes1: Jika Objek itu bergerak,maka dia akan mengalami perubahan jarak. Formula halaju ialah jarak per masa. Maka, apabila apa-apa nombor dibahagikan dengan sifar, ia menjadi infiniti.

Aku pernah membayangkan. Kiranya ia adalah benar, maka energy di dalam satu sinaran cahaya itu bebas untuk pergi sama ada hendak berada dimana-mana lokasi asalkan ia berada dalam jaluran cahaya itu.

Kes kedua: Jika objek itu tidak bergerak, maka jarak = 0m. Di sini dpata lah disaksikan 3 kemungkinan. What is the answer of zero devide with zero? Consider three cases. Apabila nombor diatas adalah sifar,maka jawapannya adal sifar. Apabila nombur pembawah ialah sifar, maka jawapannya adalah intifada, eh, infiniti. Dan jika kita melihat kesamaan dua nombor di atas dan bawah, ia menjadi satu. Which one?

Kes bagi masa berhenti menjadi semakin xmasuk akal kadang. Belum lagi kalau nak undurkan masa. Adakah kita akan menggapai Ilmu yang menjadi rahsia penguasaan masa? Bagi aku, itu adalah sama dengan Klon. Cubaan menjadi Tuhan.

Kalau kita mengatasi kelajuan cahaya mengikut Transformasi Lorentz..kita memasuki alam Imaginary. Bukan khayalan korang ye..dunia punca kuasa negatif satu atau i.

Tak nak camtu.

Itu soal mengenai kelajuan cahaya melalui ilmu fizik.

Israk Mikhraj. Nabi Muhammad S.A.W telah menaik kenderaan yang dipanggil Buraq untuk pergi ke langit Ketujuh. Kenapa ia boleh pergi dan balik pada malam yang sama? Dan telah dikatakan bahawa Buraq itu sangat pantas. Sesetengah sumber menyifatkan ianya adalah Cahaya.

Malaikat itu adalah cahaya, di jadikan dari Nur. Aku yakin, di situ lah rahsia sebenar kelajuan cahaya. Dan Tuhan,Dia lah yang mencipta cahaya, maka Dia akan sentiasa mengatasi masa. Maka, dengan itu Dia akan kekal, tidak dilahirkan dan tidak melahirkan, Dia hanya wujud tanpa perlu apa-apa. Allahuakbar.



1 comment:

RyuJi SaTo said...

http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=nf&gid=203721367028

kemunculan hitaci di facebook dengan wajah yg baru...jom meriah kan kembali....heheheh