20091209

Hatred and Maria

Aku ada satu habit...whereby aku suka sangat-sangat bagi item-item yang aku miliki dengan nickname. For example, Suzy ( Suzuki VS 125) Sammy ( Samsung YP-u4) Sonia (Sony Ericson w800i)

Hatred and Maria...

Hatred was my first guitar. Gitar kapok warna biru. 15 fret. Tipikal guitar untuk yang start main. Neck besar and tebal. Body kecik. Kenapa aku bagi nama Hatred? Hahaha~~masa dulu....zaman rebelious dan segala-gala kacau bilau lagi dalam otak...nama tu cam best je. Dah la hari-hari dengar lagu metal dan lain-lain. tu yang timbul nama kasar xhengat. He is still here, in my room. But kena repair..sebab tuner kat kepala dia dah karat gila babeng and dah tercabut. Klasik gak gitar tu...aku dapat masa form 5. Around bulan 6. Chantewq la sangat kan? Orang lain dah start bertemankan buku, aku tido dengan kod-kod gitar dan notes plucking.


hatre adala seperti gitar yang berwarna biru itu ye..Maaf, aku xde foto Hatred...

Aku gunakan Hatred sehingga lamasuk Matrix. Kat situ jadi hot stuff gak la..orang datang pinjam..budak sebelah bilik blajar pakai gitar aku sampai jadi lg terer dari aku (ko memang gifted ye Zapong?) Dengan hatred gak..aku kenal ramai budak kat Matrix. Ramai pemain-pemain gitar yang sering berkumpul and bagitau lagu apa yang sesuai and senang untuk main, ajar each other. Ouh..komuniti yang berharga. Malangnya aku xingat dah mostly nama korang. Sedih ah..

Semakin aku bermain dengan Hatred..aku belajar teknik plucking. But Hatred tidak direka untuk bermain secara plucking. Neck dia terlalu lebar untuk aku,vibration dia xkuat sangat, tali dia high, and die kecik. So aku nekad beli gitar akustik..


Silap dapat gambar...Maria ada curve kat bawah neck so that leh capai fret yang lagi dalam..

Pertengahan sem 1 masa Matrix, aku usha gitar akustik. And there i saw Maria.. Gitar akustik keluaran TimTune, 22 fret, badan curvy kedalam dibawah neck, big but, long and thin neck. That just pure beauty...but malangnya tali dia still high. Argh! lantak la. Hence..aku bawak Maria ke matrix gak..

Banyak plucking aku dapat cover..woohoo..

But..why every good thing must die in early age?

First year Um. Aku ditempatkan dengan 2 orang budak kelantan. Gitar aku memang dah macam jadi komoditi budak2 kelantan yang lain. Sesuka datang amik gitar and xreti2 nk pulangkan sampai aku kena gi cari sekor2. Memang fuck up gila la.

Everyday..aku memag letak Maria bawah katil (since 7th cam sial sempit,locker kecik). One day, aku bangun, tengok Maria kat luar. kau amik...and tengok kat Head Maria retak!! Sialan!! Memang bengang gila ah time tu. Sekor-sekor xnak bertanggungjawab.

Aku takboleh nak tuduh rumate aku. Sebab since bilik tu majoriti kelantan, so kelantan-kelantan dari bilik lain datang lepak bilik aku, kelantan dari kolej lain pun datang menyemak. Bagi yang tau bilik 7th camner, korang paham lakan apa jadi kalau bilik tu masuk 8 orang, then dengan asap rokok cam babi. Walaupun aku smoker, but agak-agak la..aku smoke pun dekat tingkap. Ni tengah bilik lak tu. Pastu kipas slow. Memang kombinasi terbaik la.

Since then..aku dah jarang main gitar. Then..last sekali masa aku 2nd year la..pas Pop band, aku dah xmain gitar. Ntah la..sound Maria dah lari sebab pala dah retak then kat neck ada chipped kat tempat letak tali. Memang sound dia lari gila.

Ada sapa-sapa tau tempat leh rawat gitar x? Tolong la....

Gambar kenangan Dengan Maria ..masa di matrix, pinjam topi Santa rumate chinese ku. Ala, dah dekat Krismas pun. Apa salahnya.
See...curve kat bawah Neck

Remy pun tak sanggup nk tengok gitar aku sebab sedih sangat dah...

Aku bukan bias kat kelantan. but aku dah banyak kali kena. So,why shouldnt I be bias?
Aku masih terima..cam zaim, hana, piji...ramai lagi la. But kalau ko perangai cam cibai, memang aku cibai balik kat ko la.

Next time aku citer kan hidup aku masa 1st year.

2 comments:

faRaLouiSe said...

hatred n maria ~
best dpt gyLe gitar..

klntanse?? haha !!
benci gaX !!
but not at all ~
ade yg still accpted ~
but moStly suX ~

skunk benci johorean plk.
SGT !! huhu ~

Myth said...

dia cam...i can catagorized them into 2 part. Kelantan yang berpuak and kelantan yang xberpuak. but mostly yang berpuak is dari kampung o yang xpernah duduk luar..

Blajar gitar xsusah..but kena ada la gitar n masa..tu je. Lain kena practise and practise.

Johorean? i think johorean are great.
Napanye?