20100626

Ada apa pada UPSR dan PMR?

Well, umum tahu (kalau tak tahu, baca sini, jangan malas buka paper) mengenai peperiksaan UPSR dan PMR diberi bayangan untuk dimansuhkan.

Dah baca?

“Di Malaysia, kita terlalu berorientasikan peperiksaan. Umumnya sepanjang 11 tahun murid masuk ke sekolah ada tiga peperiksaan awam. Ada pihak berpendapat ini menyebabkan cara pembelajaran lebih menjurus usaha mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan awam.
“Maka sebab itu di Malaysia selain di sekolah, ibu bapa hantar anak ke tuisyen sebab hendak keputusan cemerlang dalam UPSR, PMR dan SPM.
“Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu sahaja peperiksaan awam, seperti di peringkat SPM sahaja,”


Well, setelah beberapa puluh tahun baru nampak sedangkan perkara ini pernah dibincangkan secara serius dalam kelas aku 6 tahun yang lepas. And sebelum tu memang pernah dibincangkan dengan tak beberapa serius. But Anyway, its about time. Never too late.

Permansuhan ini akan membawa maksud baru, satu revolusi kepada sistem pembelajaran yang selama ini mengamalkan sistem Copy Paste dan mengagungkan siapa yang dapat menghafal paling banyak. Memang pelajar diajar untuk menghafal semua apa yang tertera dalam buku teks. Anda mahu short cut? Hafal soalan-soalan past year. Dude, it never failed.

Bukti? Aku benci belajar sejarah. Sebulan sebelum SPM sejarah, sekolah aku ada buat pra-SPM and aku dapat hanya 6% sahaja. But selepas menghafaz buku past year, koleksi soalan-soalan past year, I got A1. Bukan nak bangga, but thats the reality.



Never too suprise bila ada budak dapat sehingga 21A. Ingat kes Siti Aminah (dia kan?) yang sampai dihantar belajar ke luar negara? Aku dapat berita yang dia dah pun selamat pulang, dengan tangan kosong. Correct me if Im wrong.

What actually wrong with our system? We always attached to number as number was God. True, number always show something that we can rely on. Tapi kalau ia merujuk pada kertas soalan yang tak boleh dipercayai, adakah ia masih menjadi sesuatu yang relevan?

The examination itself was an epic. Ada teknik semasa menjawap, maka ia adalah lebih kepada satu disiplin, bukan penggunaan dan perkembangan otak. Sama macam kalau masuk pertandingan kawat kaki. It always the same step, tapi akan ada perubahan dari segi formasi untuk show which team is the the winner. Pengadilan diambil dari segi disiplin dan kreativiti. It much better dari peperiksaan UPSR dan PMR (juga SPM).

Literally, this is reality


Ada cadangan yang mengatakan markah peperiksaan perlu diubah agar tidak terlalu ditumpu pada kertas soalan sahaja. Correct, tapi kalau kita follow takwim yang sesak dengan silibus-silibus pembelajaran. Ini tidak ditambah dengan aktiviti kokurikulm yang bermacam-macam, camping sana-sini,  kem motivasi, hari sukan, hari kantin dan pelbagai sambutan hari-hari yang lain dimana pelajar akan mengambil masa untuk membuat laihan persembahan. Pertandingan dan bermacam-macam lagi ah. Tak termasuk sekolah yang nak menjual nama dengan menggalakkan pelajar buat pelbagai benda seperti Bendera Terpanjang, Nasi Lemak paling Besar.

Cara ini boleh dengan memansuhkan peperiksaan. Tapi cukupkah?


Timbalan Perdana Menteri pun baru nak mengatakan bebanan Ibu Bapa yang terpaksa membayar duit lebih untuk menghantar anak-anak ke pusat tuisyen. Another Epic. Aku sendiri pernah menghadiri beberapa kelas tusyen, but doent mean anything to me. Sama macam apa yang dah belajar kat sekolah. Apasal nak repeat the same thing, and as bonus, anak-anak boleh buat sendiri kat rumah  kalau mereka ada kesedaran untuk berjaya dan untuk tidak memalukan Ibu Bapa.

Tak kisah la nak mansuhkan atau tidak peperiksaan pun dalam sistem pembelajaran kat Malaysia ni. Niat untuk memansuhkan demi menerapkan 'Holistik' dalam sifat pembelajaran itu dah betul, tapi mungkinkah dengan memansuhkan itu akan memberi peluang terhadap so-called 'Holistik'?

Do they even know the 'Holistic mean?

Secara ringkas, sistem kita sekarang adalah Mechanistic, dimana sekolah akan mengajar dengan satu matlamat, menghasilkan suatu produk yag dikehendaki oleh masyarakat. Silapnya kita adalah masyarakat yang diasuh dengan sistem Kapitalisme. Maka, tujuan sekolah adalah menghasilkan pelajar yang boleh bekerja dalam sesuatu pekerjaan yang mementingkan perkhidmatan, berbanding sesuatu pembaharuan yang mungkin dibawa oleh salah seorang dari pelajar.

Literally, this is Mechanistic. BUt Holistic maybe dia suh bina kapal selam dari benda alah ni~~



Holistik secara mudah bermaksud mempelajari sesuatu itu dengan sepenuh hati dan minat. Kemudian menggunakan pengetahuan itu untuk dikembangkan pada tahap yang lebih tinggi.

Minat. Anda minat tegok bola? Kenapa anda minat tengok bola? Kenapa anda tidak minat tengok sukan lain yang juga menggunakan bola? Kenapa anda tidak minat tengok budak main guli? Ia masih menggunakan item yang seperti bola.

Jadi dari sebenarnya minat kepada sesuatu perkara ini wujud?

  1. Persekitaran (masyarakat).
  2. Cara didikan penjaga
  3. Kematangan
  4. Kesedaran
Tell me, adakah benda-benda ini akan dapat dipraktikan walaupun UPSR dan PMR dimansuhkan? Aku tidak menyangkal. Bermakna murid akan ada masa untuk belajar dengan lebih banyak. But, adakah  para pengajar dan masyarakat mampu memberikan komitmen untuk menjalankan tugasnya kepada anak-anak ini?

Untuk menjawap persoalan mansuh atau tak mansuh, akan kena pada diri kita balik.

In fact, kurang ada kena mengena sama ada nak mansuh atau tak. But mentaliti masyarakat itu sendiri. Masyarakat akan menuding semuanya pada guru dan guru akan rasa terbeban ditambah dengan tugas-tugas lain yang bukan milik guru. Di sini masing-masing akan mengemukakan hujah masing-masing mengenai siapa yang betul dan siapa yang salah.

4 comments:

Anonymous said...

Overseas student yang datang sini pun semua lingkup. Kenapa? Culture shock tengok sistem pendidikan Malaysia yang terlalu exam-oriented.

Mujur ko sokong UPSR semua benda alah ni dimansuhkan. Memang ternyata benar parents & teachers dah sekian lama duk 'arms race' untuk tengok ayam tambatan siapa yang paling banyak 'A'. Siapa yang paling banyak A, dialah jaguh sekolah. Kalau takde A, jangan harap dapat diterima masyarakat.

Cuba tengok cerdik pandai dari Barat@Timur@Utara@Selatan@Barat Daya..mereka ni raja exam ke?

Cuba tengok Amalina yang pernah buat road tour sehebat Miley Cyrus masa kita sekolah dulu. Sekarang ni jadi apa?

Cuba tengok jaguh sekolah dulu yang dah masuk UM. Apa jadi sekarang? Kebanyakan lingkup sebab otak tak berkembang.

Sampai sekarang semua terbelenggu dengan past year question, walaupun dah tua masuk UM (atau IPTA lain)

Terima kasih kepada kementerian pendidikan sebab berjaya menghasilkan mesin-mesin kapitalis yang dah nazak sekarang. Para pengimpi wang ringgit dan penyembah harta kekayaan.

Tengok saja satellite dish ASTRO yang setia menyembah kiblat yang satu.

Malaysia benar-benar berjaya.

Malaysia boleh.

Myth said...

wargh!!!! siapa ko???!!!
kenapa ko mention budak um???!!!
budak sukan lak tu..hahha~~

Budak Um sports bukan apa..memang senang gile. Xcaya tanya mok. Belajar sehari sebelum paper, 3pointer gak beb.

Student luar tu aku no idea. Sebab aku beberapa kali dalam dewan/bangunan peperiksaan tengok student luar buat hal. Even dalam kelas pun, chelaka punya perangai ah.

Ni yang aku hangin nak tambah psl student luar ni. Pergi kelas lamabt buat selamba derk je. Then masa kat exam pun nak buat ikut suka hati walhal dah ada instruction kot.

Dekat u xboleh ckp la sama ada exam orient ke x, sebab pointer tu penting kalau nak cari kerja nnt. Maybe some ada masalah so kena kerja.

Some plak ckp cukup la blajar, xnk tambah ilmu. Itu adlh hasil kapitalisme.

Aku setuju, anak2 jadi johan kalau exam tinggi melangit result. Tapi dari segi lain out. Aktiviti anak jadi penghafaz buku. bila bab sosial, sama ada terlebih rosak atau memang tak bergaul dengan siapa2.


lagi satu, kebanyakan pelajar diajar untuk fokus pada satu matlamat sahaja. Memang la mereka ada byk subjek, tapi mereka tidak dilatih untuk menggabungkan mana2 subjek yang telah dihafaz.

Amalina?
Bullshit je ah.
Dah la xlawa. hahaha~~~

Btw, aku tak mention setuju utk mansuh. and aku pun tak kata aku tak setuju. Kalau ubah macamana pun tapi kita still dalam takuk yang sama, its nonsense.

Its people that we need to change. Kenapa tak boleh positif? kenapa nak banding2kan?

Hellioz said...

exam oriented sgt ah bro
bende ni buat kita jadik ulat buku
tapi bodoh nak mampos bile kena praktikal

tu la masalahnye
gyahahaahahahaahha~

Myth said...

bagi aku ulat buku atau kaki teori wasnt a real issue here.

But camne dgn asprirasi dia terhadap ilmu? apa pada dia sebenarnya ilmu tu? adakah diabetul2 menghargai ilmu itu atau tak?

Memang, kdg2 ulat buku tu pandai, tapi tu hanya hasil fotostat dr buku yang dia baca. Dia hanyalah buku. sama macm mesin fotostat.